Tuesday, October 28, 2008

Ada apa dengan ''Haji''. ''Sejarah''. ''Qiraah''?

Terkesima sekejap baca satu artikel ni kat iluvislam..

Sebab, baru je 2 minggu lepas, kena 'tembak' ngan Ustaz Salam di Cerny Most bila tak terjawab bila dia tanya banyak-banyak pasal Tok Janggut...Anyway, memang patut pun saya di'tembak' bertubi-tubi masa tu...Sebab:

1) Ni kisah Sejarah Tanah Melayu,
2) Yang melibatkan seorang muslim yang alim yang syahid dalam memperjuangkan islam...
3) Berlaku di negeri Kelantan, di mana saya adalah salah seorang rakyat negeri Kelantan..

klik sini untuk baca artikel tersebut-->Tok Janggut / Haji Mat Hassan

Kenapa kadang-kadang kita tak berusaha untuk mengkaji sesuatu sejarah malah langsung tidak menunjukkan minat terhadap sejarah itu sendiri walaupun kita tahu, sejarah mungkin berulang dan kita seharusnya mengambil iktibar & pengajaran daripada sejarah itu...? My bad that I didn't like history during school years..But now I realize, that I have to learn from it, and that's why I have 'study'* it again!!!

So, how can we gain knowledge?
''kenapa ayat pertama yang Jibril ajar pada Muhammad s.a.w adalah '' IQRA' '' yang bermaksud ''bacalah''? Kerana melalui pembacaanlah, kita dapat menambah ilmu pengetahuan (peringatan: saya tidak pernah menyatakan bahawa membaca adalah method tunggal untuk beroleh ilmu...Ianya cuma salah satu jalan dalam kita usaha kita untuk menambah ilmu di dada)
OK...ini adalah cabaran buat diri sendiri...banyakkan membaca...!!! Rakyat Malaysia malas membaca? Jom kita ubah fakta ni!!!I know some malaysians who love reading so much!!! I envy them!!!

*
study by heart!! bukannya menerima sesuatu & menghafal
tanpa mengkaji kesahihannya (especially sejarah yang mana faktanya boleh dimanipulasi oleh sesetengah pihak yang berkepentingan sendiri)mampukah aku? at least lpas ni akan cuba mencari & meng'kaji'...daripada dok buang masa buat benda2 x berfaedah...


No comments: